טיפול בהזעת יתר

הזעת יתר היא אינה גזירת גורל. גברים ונשים שסובלים וסובלות מהתופעה בוודאי ישמחו לדעת שיש לא פחות מ-8 דרכים לטפל בהזעת יתר.
חקרנו את השיטות השונות וכתבנו מאמר מפורט שיעזור לך להבין איך לטפל בהזעה, בכל אזור בגוף.

מנגנון ההזעה של הגוף הוא מנגנון קירור מתוחכם, ובין המנגנונים האחרונים שהתפתחו מבחינה אבולוציונית. הזעה היא תופעה שאינה רווחת בטבע, ולמעשה מלבד בני האדם, יש רק עוד מספר מצומצם מאוד של בעלי חיים שמזיעים כדי להתקרר. מה שהרבה אנשים אינם יודעים הוא שההזעה היא רק חצי מתהליך הקירור של הגוף. לאחר שהזיעה מופרשת ונמצאת על העור, תהליך האידוי שלה ע״י האוויר או הרוח הוא שמקרר את הגוף.
הפרשת הזיעה קורית כאשר טמפקטורת הגוף עולה מעל לממוצע של 37 מעלות, בין אם זה בגלל חום חיצוני בימי הקיץ, ובין אם בגלל העלאת חום פנימית ע״י פעילות גופנית או פעילות רגשית-הורמונלית כמו מצבי לחץ והתרגשות. מנגנון זה אמנם חשוב מאוד, אך לעיתים ישנם נשים וגברים אשר בגופם המנגנון הזה לא מתפקד כמו שצריך ומביא לתופעה של הזעת יתר.
הזעת יתר מוגדרת כמצב שבו הגוף מפריש זיעה באזורים ספציפיים באופן מוגבר וללא קשר לטמפרטורת הגוף והסביבה.
בעבר סברו שכ1% מהאוכלוסייה סובלים מהזעת יתר, ואילו כיום המחקרים מצביעים על 5%-6% מהאוכלוסייה בישראל שסובלים מהתופעה.

הנושאים במאמר

אזורים בהם מתרחשת הזעת יתר

כאמור, הזעת יתר אינה תלויה בחום הגוף והיא יכולה לקרות במצבים שונים. האזורים המועדים ביותר להזעת יתר הם בתי השחי, כפות הידיים, כפות הרגליים והפנים. לא נדיר שהזעת יתר מתרחשת בגב, בעורף ובצוואר, ולעיתים רחוקות גם באזור המפשעה.

למה לטפל בהזעת יתר

כאמור, הזעת יתר היא תקלה של מנגנון ההזעה של הגוף. הזעת היתר עלולה לגרום לאי נוחות אצל מי שסובלים מהתופעה, החל מלילות שטופי זיעה, דרך הזעה בבית שחי ועקב כך השארת סימנים על החולצה שעלולה לגרום לנשים ולגברים להימנע מלבוש בצבעים מסויימים ולרוב לבחור בבגדים כהים כדי להסתיר את מראה הזעה הנספגת על החולצה.
בנוסף הזעת יתר יכולה לגרום להימנעות מביצוע פעולות מסויימות ולא אחת היא גורמת להימנעות ממגע באחרים או מלחיצת ידיים מאחר וכפות הידיים רטובות ויכולות ממש לטפטף טיפות של זיעה.

מטופלים מסויימים עשויים להסתובב עם כמה חולצות בתיק ולהחליף חולצות במהלך היום, ובמידת האפשר להתקלח מספר פעמים ביום.
אי הנוחות שנגרמת בעקבות התופעה באה לידי ביטוי בדרכים שונות וכל אחד או אחת מתמודדים איתה בצורות שונות.

2 סוגים של הזעת יתר

ככלל ישנם שני סוגים של הזעת יתר:

 

  1. הזעת יתר נקודתית – כזאת שמופיעה באזורים ספציפיים בגוף.

  2. הזעת יתר כללית – כזו שמופיעה בכל הגוף.

עיקר הסברות הן שישנו כשל במערכת העצבים הסימפתטית. מערכת זו אחראית על הפעולות הלא רצוניות של הגוף כמו מערכת העיכול. הכשל הוא שהמערכת נותנת הוראה לקרר את הגוף גם כאשר איך צורך בכך.

הגורמים להזעת יתר

למדע אין תשובה חד משמעית מדוע קורית הזעה יתר, אך עיקר הסברות הן שישנו כשל במערכת העצבים הסימפתטית. מערכת זו אחראית על הפעולות הלא רצוניות של הגוף כמו מערכת העיכול. הכשל הוא שהמערכת נותנת הוראה לקרר את הגוף גם כאשר איך צורך בכך.
מה שכן ידוע למדע וכמעט הוכח הוא שמדובר בתופעה תורשתית. באופן סטטיסטי נראה כי לעיקר האנשים הסובלים מהזעת יתר יש בן או בת משפחה מדרגה ראשונה שסובלים גם הם מהזעת יתר.

אילו גילאים מועדים להזעת יתר

עיקר הסובלים מהזעת יתר הם נשים וגברים מגיל 17 עד גיל 50, כאשר הזעת יתר עלולה להופיע בשלב מסויים בחיים, גם אם לא הייתה קיימת לפני. כך לדוגמא, ישנן נשים המדווחות שבגיל המעבר, כאשר מחזור הוסת החודשי פוסק, התחילה אצלן הזעת יתר, וגברים מסויימים מדווחים שעם הגיל, ולרוב לאחר גיל 35, החלה אצלם הזעת יתר.

איך מטפלים בהזעת יתר

ישנן מספר שיטות לטיפול בהזעת יתר:

תכשירים המכילים אלומיניום כלוריד

בעבר אלומיניום היה נפוץ בדאודורנטים אך השימוש בו הולך ונהיה פחות נפוץ. אלומיניום כלוריד הוא חלק ממשחה של חומרים הנקראת אנטי פרספירנטים. האלומיניום מתחבר לזיעה ולמעשה סותם את הצינוריות של בלוטות הזיעה, מייבש את בלוטות העור ומצמצם אותן. פעולתו של האלומיניום מוגבלת והוא לא מסוגל לחסום כמויות גדולות של זיעה. בנוסף התגלה שבכמויות גדולות (גדולות מאלו שנמצאות בדאודורנטים) הוא עשוי להיות מסרטן, ולכן נדרשת המלצת רופא כדי להשתמש בחומרים אלו.

כדורים אנטיכולינרגיים

ניטלים בבליעה ומפחיתים את הפרשת הזיעה. הבעיה היא שכדורים אלו גורמים לתופעות לוואי רבות כמו יובש בפה והפרעה בקצב הלב ומטופלים רבים אינם אוהבים את התופעות הללו.

הפסקת הזעה ע״י שימוש בחשמל

שימוש במכשיר הנקרא יונטופורזיס מפחית את הזעת היתר באופן משמעותי ומשפיע על כ-80% מהאוכלוסייה. טיפול זה יעיל בעיקר לכפות הידיים והרגליים, ובמהלכו משקיעים את האזור המטופל במים ומעבירים זרמים חשמליים החוסמים באופן זמני את בלוטות הזיעה. אחד היתרונות של טיפול זה הוא שהטיפול אינו ״מרפא״ את הזעת היתר, אלא משפיע עליה לתקופה קצרה של שבוע, ולכן ניתן לחזור על הטיפול פעם בשבוע או שבועיים לכל היותר.
הטיפול אינו כואב ונמשך כ-30 דקות. ניתן לקנות מכשיר כזה לבית ולבצע את הטיפול לבד ללא צורך להגיע למרפאה.

מניעת הזעה ע״י הזרקת בוטוקס

זהו אחד הטיפולים הפופולריים והמוצלחים ביותר למניעה של הזעת יתר. הבוטוקס הוא רעלן שמשתק אזורים בגוף כאשר הוא מוזרק אליהם. הבוטוקס מיוצר במעבדות ביולוגיות ע״י חיידקים ונחשב בטוח לשימוש. למעשה בוטוקס מוכר לעולם הרפואה כבר יותר ממאה שנה, ומשמש לטיפול בתופעות פזיולוגיות רבות, ולא רק לצרכים אסתטיים.
הטיפול בבוטוקס מתרחש ע״י הזרקה של כמויות קטנות לאזורי ההזעה ויכול לטפל בהזעת יתר בבית שחי, בכפות הידיים ובכפות הרגליים. הבוטוקס מוזרק לאזור מסויים תוך ביצוע זריקות קטנות כל 1.5 סנטימטר. בהזרקה לידיים או לרגליים הוא עלול לכאוב מעט ולכן טרם הטיפול מורחים משחה מאלחשת. לאחר מספר ימים עד שבוע יש לחזור למרפאה להזרקה נוספת לאזורים שעדיין מזיעים.
הטיפול יעיל לתקופה של בין חצי שנה ל-8 חודשים, ולאחר מכן יש לחזור עליו.

מחיר ממוצע להזעת יתר
3-15 אלף
  •  

טיפול ניתוחי להפסקת הזעה

ניתוח לטיפול בהזעת יתר נקרא סימפטקטומיה. לרוב הניתוח מבוצע תוך שימוש באנדוסקופ – מכשיר רפואי שמכיל מצלמה וכלים כירורגיים נוספים ומוחדר לגוף דרך שני חתכים קטנים. במהלך הניתוח המנתח יבצע כריתה של רקמת עצב המחברת בין המערכת הסימפטטית לבלוטות הזיעה וכך למעשה ינתק את הקשר בין השתיים וימנע הזעה כלשהי באזור שנותק מהמערכת. טיפול זה מבוצע לרוב כתגובה להזעת יתר בפנים, בבית השחי ובכפות הידיים.
לרוב ניתוח יידרש כאשר טיפולים אחרים לא עבדו ויהווה שלב מתקדם במניעת הזעת יתר.
לעיתים הגוף ישקם את הקשר בין המערכת הסימפטטית לבלוטות הזיעה והזעת היתר תחזור ותקרה באזורים שטופלו.

שאיבת שומן למניעת הזעה

שאיבת שומן המיועדת לבית השחי ולמפשעות בלבד הוא שאיבת שומן שטחית. במהלך טיפול זה חלק מבלוטות הזעה מוסרות וכך תתקבל הזעה מתונה יותר. טיפול זה מפחית את כמות הזעה המופרשת מאחר וישנן פחות בלוטות זעה, אך לא ישנה את המצבים והזמנים בהם מופיעה ההזעה.

מניעת הזעה בלייזר

מניעת הזעה בלייזר גם היא אופציה, אך לא פופולרית במיוחד. במהלך טיפול זה צורבים את בלוטות הזעה וגורמים לסגירה או להינמקות שלהן וכך מונעים את הזעת היתר.

מניעת הזעת יתר במירה דריי

מירה דריי היא טכנולוגיה חדשה יחסית הפועלת על גלי מיקרו אלקטרו מגנטיים. הגלים חודרים דרך העור לבלוטות הזיעה והורסים אותן בהדרגה. האנרגיה של גלי המיקרו מומרת מתחת לעור לחום והוא שפוגע בבלוטות הזיעה. חשוב לציין שטיפול אחד במירה דריי אינו מספיק כטיפול בהזעת יתר ויש צורך לחזור על הטיפול פעם נוספת לאחר מספר חודשים, ולעיתים גם פעם שלישית. מטופלים ומטופלות מספרים שהטיפול יעיל ותורם להפסקת הזעת יתר בעיקר בבית השחי.

מה ההרגשה אחרי הטיפול

כל הטיפולים שתוארו הם טיפולים קצרים שאורכים בין חצי שעה לשעה ולרוב לא דורשים הרדמה. טיפולים פולשניים כדוגמת ניתוח או שאיבת שומן יבוצעו בהרדמה מקומית, אלא אם המטופלת או המטופל ביקשו אחרת. לאחר הטיפולים למניעת הזעת יתר תוכלו לחזור לשגרה מלאה כבר לאחר 24 שעות. לאחר טיפולים פולשניים תתבקשו לשמור על הגיינה של האזור ושל החתכים ולעיתים למרוח משחות אנטיביוטיות כדי למנוע התפתחות של זיהום בחתכים השונים.

להצעת מחיר ללא התחייבות

סיבוכים ותופעות לוואי

אחת מתופעות הלוואי שעלולה להתקיים בכל אחד מסוגי הטיפול הוא ניתוב מחדש של הזיעה. כאשר מונעים מהזיעה לצאת ממקום מסויים, ישנה אפשרות שהגוף ינתב את הזיעה לאזורים אחרים ושם תתקבל הזעה מוגברת. תופעה זו נקראת גם ״הזעה מפצה״ שכן הגוף מפצה על הזיעה שלא יוצאת במקום אחד ע״י הפרשתה במקום אחר.
בנוסף, ישנן תופעות לוואי וסיבוכים שמשתנים בין טיפול לטיפול:

 

  • בשימוש בדאודורנטים המכילים אלומיניום כלוריד סביר שיתקבל יובש של העור, ואצל מטופלים מסויימים עשויה להתקבל תגובה של אדמומיות ותחושת צריבה של העור. במקרים אלו יש להפסיק את השימוש באותם דאודורנטים.

  • שימוש בבוטוקס למניעת הזעה עלול לגרום לאובדן תחושה באזורים מסויימים ובעיקר בכפות הידיים או הרגליים. אובדן התחושה אינו חריג ויחלוף לאחר כמה ימים עד מספר קטן של שבועות.

  • סימפטקטומיה, ניתוח להזעת יתר, עלול לגרום לסיבוכים או תופעות לוואי ככל ניתוח, ובכללם שטפי דם, זיהומים וצלקות קטנות שעשויות לחלוף עם הזמן.

  • שאיבת שומן לצורך מניעת הזעת יתר עלולה לגרום גם היא לשטפי דם מקומיים, לזיהום ולצלקת זעירה. בנוסף, עלולות להופיע בצקות הדורשות ניקוז או חולפות עם הזמן (תלוי בגודלן).

מחירים לטיפול בהזעת יתר

בחלק מהמקרים, בעיקר הניתוחיים, כדאי להתייעץ עם קופת החולים שכן הטיפול עשוי להיות מסובסד ומכוסה ע״י הקופה.
טווח המחירים משתנה בין טיפול לטיפול כאשר בוטוקס להזעת יתר עשוי לעלות בין 1,000 ש״ח ל 3,000 ש״ח לטיפול, ומחירי ניתוח או שאיבת שומן יכול להאמיר עד כדי 15,000 ש״ח לטיפול, אך לרוב יעמוד על כ 8,000 ש״ח לטיפול.

נושאים נוספים שעשויים לעניין אותך

עיצוב חזה גברי
הגדלת חזה גברי

עיצוב והגדלת חזה לגברים אמרו לך שלעצב שרירי חזה אפשר רק בחדר כושר? אז אמרו. היום יש אופציות רבות לעיצוב חזה גברי ולא כולן עוברות בחדר הכושר.כתבנו בשבילך מאמר מפורט

לקריאה מפורטת »
השתלת שיער

השתלת שיער התקרחות היא בעיה נפוצה בישראל והיא משפיעה על גברים רבים בגילאי 30-45. כיום ניתן לבצע השתלת שיער באופן שנראה טבעי לחלוטין, ללא צלקות ועם שיער שגדל ושניתן לספר,

לקריאה מפורטת »
הצערת כפות ידיים

הצערת כפות ידיים לא רבים מודעים לכך – ניתן להצעיר את העור של כפות הידיים כך שהוא לא יראה שקוף ודק ויחשוף את הורידים והעצמות שתחתיו. הצערת כפות ידיים הוא

לקריאה מפורטת »

הצעת מחיר וייעוץ ללא התחייבות מחתך הזהב

אנחנו יודעים שכדי לקבל החלטה טובה צריך לקבל את כל המידע
נדאג שתקבלו מענה לכל השאלות ואת 
המחיר הטוב ביותר

פרטיות חשובה לנו
לעולם לא נפרסם דבר ללא הסכמתך