השימושים של בוטוקס ברפואה

הנושאים במאמר

כשאנחנו אומרים ״ג׳יפ״, ״פלאפון״, ״במבה״, ״טיטולים״, ״אקמול״ ועוד, אנחנו למעשה משתמשים בשמות של מותגים כדי לתאר שם של מוצר כללי יותר. ההפיכה של שמות מותג לשמות גנריים קורית גם בעולם הרפואה האסתטית. כשאנחנו אומרים ״בוטוקס״ אנחנו למעשה משתמשים בשם מותג, ולא בשם של חומר. שמו של החומר אליו אנו מתייחסים הוא בוטוליניום טוקסין והוא נמצא בחומרי הזרקה של חברות שונות בשמות שונים. השם ״בוטוקס״ הוא שם המותג של חברת ״אלרגן״ לחומר שמעלים קמטים ומחליק את הפנים.

אך בוטולינום טוקסין נמצא בשימוש ברפואה כבר עשרות שנים, ורק בשנים האחרונות החומר נמצא בשימוש ברפואה האסתטית.

אישור החומר לשימוש

החומר אושר לראשונה לשימוש לפני 40 שנה, והוא טיפל בבעיות כמו הזעת יתר, פזילה, עוויתות של העפעפיים והצוואר, מיגרנה ואפילו בתנועות לא רצוניות של חולי פרקינסון.
לפני כ-30 שנה החלו להשתמש בחומר הזה ברפואה האסתטית מתוך הבנה שניתן להחליק בעזרתו את הקמטים בפנים ולייצר מראה מתוח וצעיר יותר. גם היום מטופלות ומטופלים שעוברים הזרקות של בוטוקס לצרכים אסתטיים מדווחים על ירידה בכאבי ראש כתוצאה ממיגרנה, על ירידה בעוויתות שונות ועוד.
למרות השם האסתטי שיצא לחומר, רוב ההכנסות ממנו מגיעות דווקא משימושים רפואיים ולא משימושים אסתטיים.

מה זה בוטולינום טוקסין

מה שבוטולינום טוקסין עושה זה למעשה שיתוק של שרירים בגוף. משמעות המילה טוקסין היא רעלן. החומר הוא רעלן המשתק פעולות שרירים ומונע את התפקוד שלהם. לכן השימוש בחומר זה בכל מיני עוויתות בלתי רצוניות הוא כלכך יעיל. בהזרקת החומר לאזור בו מתרחשות עוויתות אנו למעשה מונעים מהשריר להתעוות באופן בלתי רצוני וכך מצליחים למנוע את העוויתות.
אותו דבר לגבי הזעת יתר – הבוטולינום מדכא את פעולתן של בלוטות הזיעה וכך מביאה לירידה בכמות ההזעה הבלתי נשלטת.

השימוש של בוטוקס ברפואה האסתטית

טעות נפוצה לחשוב שבוטוליניום, או בוטוקס, ממלא קמטים בפנים. בוטוקס הוא אינו חומר מילוי כמו חומצה היאלורונית, אלא הוא מתפקד בדיוק כפי שתואר מעלה. פעמים רבות השרירים בפנים מוחזקים ומכווצים באופן בלתי רצוני. הכיווץ של השרירים יוצר שינוי במראה הפנים וגורם להופעה של קמטים שונים שאינם רצויים. לדוגמא, כיווץ של השריר בין הגבות יוצר מראה כועס או עייף וגורם להופעת קמטים באזור המצח והעיניים. אותו דבר לגבי שרירי הפנים שמחזיקים את השפתיים. כאשר שרירים אלו מכווצים באופן בלתי רצוני הם משנים את מראה השפתיים, את הגובה ולעיתים את הנפח שלהן.
תפקידו של הבוטוקס הוא להרפות את השרירים הללו מהכיווץ הבלתי רצוני שלהם וכך להעלים את הקמטים שהם יוצרים.
הכיווץ הבלתי רצוני של השרירים הוא משהו שקורה אצל כולנו באופן טבעי. הגוף שלנו וגם הפנים מוחזקים ע״י שרירים, אך לא תמיד ההחזקה הזו של השרירים מביאה למראה שאנחנו מרוצים או מרוצות ממנו.

האם השימוש בבוטולינום טוקסין בטוח

אז אמנם מדובר ברעלן שמשתק איברים בגוף, אך השימוש בבוטוליניום הוא חוקי ובטוח לחלוטין. בשימוש בחומר זה במנות קטנות ומדודות אין סכנה לגוף או למטופלים והמטופלות.
השימוש בבוטוליניום מאושר ע״י ארגוני הרפואה ברחבי העולם, בהם נכללים ארגון הרפואי האמריקאי, הארגון הרפואי האירופאי וארגונים נוספים. גם בארץ הבוטוליניום מאושר לשימוש בהחלטה שנשענת על האישור האמריקאי.

לאן מזריקים בוטוקס

האזורים הנפוצים להזרקת בוטוקס הם:

  • בין הגבות.
  • המצח.
  • צידי העיניים.
  • אזור האף.
  • סביב השפתיים.
  • הצוואר.
  • קו הלסת.

שימושים נוספים של בוטוליניום ברפואה

טיפול במיגרנה כרונית – בשנת 1992 פלסטיקאי מבוורלי הילס שם לב שמטופלים ומטופלות שלו מדווחים על ירידה בכאבי מיגרנה בעקבות הזרקה של בוטוקס לצרכים אסתטיים.לאחר מחקרים רבים, בשנת 2010 אושר החומר לשימוש כמטפל במיגרנה כרונית והוא נותן מזור לסובלים מהבעיה לתקופה של שלושה חודשים פחות או יותר ולאחר מכן יש צורך לחדש את הטיפול (בדומה להזרקה של הבוטוקס לצרכים אסתטיים).

טיפול בהזעה מוגברת – כאשר בוצע שימוש בבוטוליניום לצורך טיפול בעוויתות המטופלים והרופאים שמו לב שישנה גם ירידה בכמות ההזעה. בשנת 2004 אושר החומר לטיפול בתופעה זו והיום הוא מוזרק גם לכפות הידיים והרגליים כדי לטפל במקרים של הזעת יתר.

טיפול בשלפוחית רגיזה – בהזרקה של החומר לאזור השלפוחית ניתן לטפל במקרים של שלפוחית רגיזה. העובדה שהחומר משתק אזורים גורמת לירידה בצורך לרוץ לשירותים אצל 70% מהמטופלות והמטופלים.

מהמחקרים שבוצעו עולה שישנה ירידה של 40% בכמות הפעמים ביום בהן מטופלות ומטופלים נאלצו לגשת לשירותים.

השימושים של בוטוקס ברפואה
השימושים של הזרקת בוטוקס ברפואה נרחבים מאוד

שפיכה מוקדמת – ניסויים שעורכים היום בודקים האם בהזרקה של החומר לפין ניתן לטפל בבעיות של שפיכה מוקדמת. ההשערה היא שבעזרת שיתוק אזורים ושרירים מסויימים בפין ניתן יהיה לטפל בבעיות של שפיכה מוגברת שנובעת מסיבות פיזיולוגיות.

כאבים בזמן סקס – נשים מסויימות חוות כאבים בזמן קיום יחסי מין עקב התכווצות של שרירים בנרתיק. השימוש בבוטוקס באזור זה מסייע להביא לירידה בפעילות השרירים האלו וע״י כך להגביר את ההנאה של אותן נשים בזמן קיום יחסי מין. תופעה זו עלולה להופיע גם בזמן אורגזמה בלבד, ולא במהלך כל האקט המיני.

להצעת מחיר ללא התחייבות
נושאים נוספים שעשויים לעניין אותך
ניתוח שאיבת שומן

שאיבת שומן שאיבת שומן הוא טיפול ותיק המביא תוצאות מתאימות. ניתן להיפטר מעד 5 ליטרים של שומן(!) בכל שאיבה ולהצר משמעותית את היקף הבטן, הירכיים, הגב ואזורים נוספים. כתבנו את

לקריאה מפורטת »
הצערת כפות ידיים

הצערת כפות ידיים לא רבים מודעים לכך – ניתן להצעיר את העור של כפות הידיים כך שהוא לא יראה שקוף ודק ויחשוף את הורידים והעצמות שתחתיו. הצערת כפות ידיים הוא

לקריאה מפורטת »
תיקון ניתוח אף
תיקון ניתוח אף

תיקון ניתוח אף אחת הסכנות בפנייה למנתח אף לא מקצועי היא לעבור ניתוח אף ולא להיות מרוצה מהתוצאה. ניתוח אף שניוני, או תיקון ניתוח אף הוא ביצוע חוזר של ניתוח

לקריאה מפורטת »
הרמת גבות

כל השיטות להרמת גבות הרמת גבות הוא טיפול אסתטי שמשנה את מראה הפנים. העיניים הן חלון לאישיות שלנו והרמת גבות פותחת את החלון הזה ונותנת לפנים ולעיניים מראה חיוני וצעיר.

לקריאה מפורטת »
מתיחת ירכיים

מתיחת ירכיים מתיחת ירכיים הוא טיפול שמחזיר את המראה היפה, המתוח והצר לירכיים ולוקח את הרגליים עשורים אחורה. לעיתים מפתיע לגלות שגם ירכיים גדולות בעלות עודפי עור ושומן יכולות להפוך

לקריאה מפורטת »
ניתוח לעיצוב טבור

ניתוח לעיצוב טבור לעיתים ניתוח לעיצוב טבור הוא כל מה שצריך כדי שהבטן תהיה מתוחה ויפה. עיצוב טבור הוא טיפול שבעבר היה מבוצע רק במסגרת מתיחת בטן, אך כיום ניתן

לקריאה מפורטת »
מאמרים נוספים מהבלוג שלנו
הזרקת שומן עצמי
הזרקת שומן

הזרקת שומן היא טכניקה יחסית ותיקה בתחום המילויים, אך כיום שומעים עליה יותר ויותר.הזרקת השומן מתבצעת ע״י שומן עצמי של המטופל או המטופלת והיא הדיבור

להמשך קריאה »
החלמה מפילינג עמוק
החלמה מפילינג עמוק

פילינג עמוק לפנים הוא אחד הטיפולים, ואולי היחיד, שמצליח להצעיר ולהבריא את עור הפנים באופן כלכך משמעותי. במהלך פילינג עמוק מוסרות השכבות החיצוניות של העור

להמשך קריאה »
היפרדות בטנית
היפרדות בטנית

היפרדות בטנית היא תופעה שמרחשת באופן טבעי אצל נשים בהיריון וברוב המקרים התופעה הזו מסתדרת מעצמה. במקרים מסויימים (ולא מעטים בכלל) ההיפרדות הבטנית אינה מסתדרת

להמשך קריאה »
המסת שומן בלייזר
המסת שומן בלייזר

שאיבת שומן נמצאת איתנו כבר כמה עשורים ומדובר בהליך פולשני שממס את השומן בתאים ולאחר מכן שואב את השומן החוצה.שאיבת שומן קלאסית מבוצעת ע״י החדרת

להמשך קריאה »
שתפו עם אחרים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email