היפרדות בטנית

הנושאים במאמר

היפרדות בטנית היא תופעה שמרחשת באופן טבעי אצל נשים בהיריון וברוב המקרים התופעה הזו מסתדרת מעצמה. במקרים מסויימים (ולא מעטים בכלל) ההיפרדות הבטנית אינה מסתדרת ויש צורך לנקוט בפעולות יזומות, החל מתרגילים שונים ועד ניתוח כדי לתקן את הבעיה.

היפרדות בטנית עשויה להופיע גם אצל גברים בהשמנה בטנית וכן גם אצל נשים בעלות השמנה בטנית, אפילו אם לא היו בהריון.

מה זה היפרדות בטנית

שרירי הבטן שלנו הם השרירי הגדולים ביותר בגוף והם הגורם המקשר בין פלג הגוף העליון לפלג הגוף התחתון. כפי שידוע, באזור הבטן אין עצמות שמחזיקות את בית החזה עם האגן והתפקיד הזה שמור לשרירי הבטן.

שרירי הבטן בנויים בצורת רשת – מצד לצד וכן מלמעלה למטה. צורת הרשת הזו היא שמביאה למראה של ״קוביות״ בבטן או של ריבועים בבטן. כאשר הבטן מתרחבת מפנים כלפי חוץ כפי שקורה בהריון וכן בהשמנה בטנית (הנובעת מרקמות שומן תוך בטנית, הנמצאות מאחורי שרירי הבטן) השרירים הולכים ומתרחבים עד שבשלב מסויים שני צידי השריר ימין ושמאל נפרדים אחד מהשני. הקו שבין השרירים נקרא ״הקו הלבן״ Linea Alba, ובזמן הריון הוא מופיע בצורת קו חום ככל שמתקדם ההריון וגדלה הבטן. התופעה הזו היא תופעה טבעית והיא חלק ממנגנוני הגוף וב50% מהמקרים התופעה מסתדרת מעצמה מספר חודשים מתום ההריון ומתום ההנקה, אך בחצי השני של המקרים התופעה אינה מסתדרת מעצמה ודורשת פעולות יזומות מצידנו.

היפרדות בטנית
היפרדות בטנית

איך יודעים אם קיימת היפרדות בטנית

ניתן לחוש בהיפרדות בטנית. אפשר לנסות ולהכניס יד לקו האמצע של הבטן ולחוש האם היד נבלמת ע״י שרירי הבטן, או שמא היד עוברת דרך שרירי הבטן. במקרה והיד עברה דרך שרירי הבטן לחלל הבטן מדובר בהיפרדות בטנית.

בנוסף, ניתן לראות היפרדות זו בצורת שקע במרכז הבטן, בצורת גבעה במרכז הבטן בזמן מאמץ כמו קימה מהמיטה וכן בצורת נפיחות בבטן גם כמה חודשים לאחר הלידה, ולאחר שהרחם שב לגודלו המקורי.

את רוחב ההיפרדות בודקים לפי אצבעות. רוחב תקין לאחר לידה הוא של 2-3 אצבעות, בעוד רוחב גדול מזה יכול להעיד על בעיה. נשים מסויימות מדווחות שהן יכולות ״להכניס אגרוף״ לרווח ההיפרדות הבטנית ופה מדובר במקרה שמצריך טיפול רפואי.

גורמים המחמירים את הבעיה

כאמור, מדובר בתופעה טבעית של הגוף, אך פעמים רבות נשים מחמירות את הבעיה במקום לתת לה להיפטר מעצמה.

מקרים בהם אישה אינה לוקחת את הזמן למנוחה לאחר הלידה יכולים להוביל להיפרדות בטנית שאינה מסתדרת מעצמה. כמה גם הרמת משאות כבדים או הפעלת עומס על שרירי הבטן בשלב מוקדם מדי לאחר הלידה.

בנוסף, נשים רבות רוצות ״לחזור לעצמן״ מיד אחרי הלידה וחוזרות להתאמן בעומסים דומים לאלה בהן התאמנו לפני ההריון. הדבר מוביל לקיבוע ולהרחבה של ההיפרדות הבטנית ובמקום לחזור לבטן שטוחה ושרירית הן למעשה מגיעות למצב שבו הבטן שלהן נראית עם שקע או עם גבעה ונדרש טיפול רפואי או פזיותרפיסטי כדי להתגבר על הבעיה.

איך מטפלים בהיפרדות בטנית

ישנם תרגילים מסויימים בעומס נמוך אשר ניתן לבצע כדי לעזור להיפרדות הבטנית להסגר. בנוסף ניתן לבצע תרגילים פיזיותרפיים הבאים לטפל בהיפרדות ולסייע לגוף לסגור אותה.

מקרים קשים יותר של היפרדות ממושכת לאחר הלידה וכן של מרווח גדול בין השרירים עלולים להצטרך פיתרון כירורגי.

ניתוח לטיפול בהיפרדות בטנית

בעבר ההתייחסות להיפרדות בטנית הייתה התייחסות אסתטית – שנבעה ממראה הבטן ולא מסכנות ואי נוחות הקיימת בעת היפרדות בטנית. כיום ההתייחסות לבעיה היא יותר רפואית. אין זה אומר שרופא אסתטי אינו יכול לטפל בבעיה, אלא שהמערכת הרפואית כבר אינה מסתכלת על הבעיה כעל בעיה במראה, אלא כעל בעיה בשרירי הבטן.

כחלק מניתוח מתיחת בטן הרופא המנתח עשוי להציע פיתרון לבעיה ולבצע טיפול משלים הסוגר את ההיפרדות הבטנית. בנוסף, ניתן לבצע ניתוח ייעודי לסגירת ההיפרדות אפילו אם אין צורך לבצע מתיחת בטן או טיפול אסתטי באזור.

הטיפול הכירורגי בהיפרדות בטנית מבוצע ע״י תפירה של שני קווי האורך של השרירים – שריר ימין ושריר שמאל. התפירה היא תפירה מעט מורכבת ויותר חזקה מתפירה רגילה מתוך הבנה שעל הבטן יש עומס רב. פעמים רבות מלבד התפירה הרופא יוסיף רשת פנימית המודבקת בדבק ביולוגי והיא תמנע הישנות של התופעה וחזרה שלה.

היפרדות בטנית או בקע טבורי

יש להפריד בין המצב של היפרדות בטנית לבין המצב של בקע טבורי. שתי התופעות קורות באותו אזור ועלולות לנבוע מאותם גורמים, אך בקע טבורי היא תופעה מסכנת וחמורה יותר מהיפרדות בטנית.

במהלך היפרדות בטנית אמנם נוצר רווח, חלל בין שני צידי שרירי הבטן, אך לא נוצר חור. במקרים של בקע טבורי נוצר ממש חור בין שרירי הבטן והסכנה היא שדרך חור זה ״ייזלגו״ החוצה חלקים מהמעי. זליגה זו מסוכנת מאוד מאחר והמעי זולג החוצה ונותר כלוא בין שרירי הבטן. כליאה זו עלולה להוביל למצב של נמק במעי שידרוש הסרה של חלק זה וחיבור המעי מחדש.

בכל מקרה של חשש להיפרדות בטנית או בקע טבורי יש צורך לפנות לרופא מטפל על מנת שיבצע צילום ויבדוק האם יש צורך בביצוע פיזיותרפיה או ניתוח לתיקון הבעיה.

להצעת מחיר ללא התחייבות
נושאים נוספים שעשויים לעניין אותך
הזרקת שומן עצמי לפנים

הזרקת שומן עצמי לפנים שומן שמצטבר באזורים לא רצויים בגוף יכול לשמש כחומר מילוי מדהים וטבעי שמעלים קמטים, מחליק את עור הפנים ונשאר שם לנצח בלי הצורך לבצע מילוי חוזר

לקריאה מפורטת »
ניתוח אף

ניתוח אף כתבנו מאמר מפורט עם כל מה שחשוב לדעת על ניתוח אף – סוגי ניתוח אף, ניתוח ללא שבירת עצם, הרדמה מקומית או כללית, סבסוד ניתוח אף, החלמה, תוצאה,

לקריאה מפורטת »
גניקומסטיה - הקטנת חזה גברי
גניקומסטיה

גניקומסטיה – הקטנת חזה גברי גניקומסטיה הוא טיפול מאוד פופולרי בקרב נערים וגברים שסובלים ממראה החזה שלהם. מדובר בניתוח מהיר להקטנת חזה גברי במהלכו נפטרים מהרקמות העודפות.כתבנו מאמר מפורט הכולל

לקריאה מפורטת »
עיצוב סנטר

עיצוב סנטר הסנטר הוא איבר שלא מקבל הרבה תשומת לב, אך הוא משפיע משמעותית על צורת הפנים. עיצוב סנטר בשתל, או לחלופין הקטנת הסנטר, הן פרוצדורות אסתטיות שמשנות את מראה

לקריאה מפורטת »
ניתוח הקטנת חזה

הקטנת חזה מי שלא חוותה זאת אינה יודעת – חזה גדול עלול להיות נטל יותר משהוא מושא לקנאה. ניתוח הקטנת חזה הוא אמנם ניתוח אסתטי אך הוא טומן בחובו פתרונות

לקריאה מפורטת »
פילינג עמוק והצערת פנים

פילינג להצערת הפנים לא הרבה מכירים את התוצאות המדהימות שפילינג יכול לספק. פילינג כימי או פילינג עמוק הוא פרוצדורה רפואית שמביאה להצערת פנים, העלמה של כתמי גיל, קמטים ואפילו צלקות.

לקריאה מפורטת »
מאמרים נוספים מהבלוג שלנו
השתלת עור
ניתוח השתלת עור

מקרים רבים לאחר תאונות או מקרי כווייה עולה הצורך לבצע ניתוח השתלת עור. השתלת עור הוא ניתוח אסתטי ורפואי הבא לשחזר את העור במקום אחד

להמשך קריאה »
עודפי עור
עודפי עור ואיך נפטרים מהם

העור שלנו מורכב משלוש שכבות עיקריות הנקראות אפידרמיס (השכבה העליונה), דרמיס (השכבה האמצעית) והיפודרמיס (השכבה העמוקה). תפקידו של העור הוא להגן על הגוף מפני זיהומים

להמשך קריאה »
היפרדות בטנית
היפרדות בטנית

היפרדות בטנית היא תופעה שמרחשת באופן טבעי אצל נשים בהיריון וברוב המקרים התופעה הזו מסתדרת מעצמה. במקרים מסויימים (ולא מעטים בכלל) ההיפרדות הבטנית אינה מסתדרת

להמשך קריאה »
לכסון עיניים
ניתוח לכסון עיניים

העיניים שלנו מביעות הרבה, והן חלק עיקרי ברושם הראשוני שלנו ובתקשורת הלא-ורבלית, זו שאומרת דברים מבלי שנאמר אותם.לא סתם קיימים ניתוחים רבים המטפלים בתחום העיניים

להמשך קריאה »
תיקון צלקות
תיקון צלקות

אנו נוטים לחשוב שרקמה צלקתית מופיעה רק בשכבות העור העליונות, אלו שניתן לראות, אך האמת היא שרקמה צלקתית מופיעה בכל רקמות הגוף לאחר שקרתה טראומה

להמשך קריאה »
שתפו עם אחרים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email