ניתוח השתלת עור

הנושאים במאמר

מקרים רבים לאחר תאונות או מקרי כווייה עולה הצורך לבצע ניתוח השתלת עור. השתלת עור הוא ניתוח אסתטי ורפואי הבא לשחזר את העור במקום אחד בגוף אשר נפגע.
לעור שלנו תפקיד חשוב – הוא מגן על הגוף מפני חדירה של מזהמים שונים, מווסת את הטמפרטורה, מונע בריחת נוזלים והתייבשות וכן מגן על איברי הגוף השונים. לא רבים יודעים זאת, אך העור נחשב לאיבר הגדול ביותר בגוף האדם וזהו איבר מורכב הבנוי משלוש שכבות.

העור הוא איבר המסוגל לשקם את עצמו גם לאחר פגיעות מורכבות ע״י הזרמת דם, חלבונים וחומרים שונים כדוגמת קולגן ואלסטין שתפקידם לבנות מחדש את העור במקרי פגיעה. במקרים מסויימים הפגיעה בעור הינה מסיבית, עמוקה וקיצונית כלכך עד כי העור אינו מסוגל לשקם את עצמו ועולה הצורך לבצע ניתוח השתלת עור.

כיצד מבוצע ניתוח להשתלת עור

ניתוח להשתלת עור מבוצע ע״י ״קצירה״ של עור מאזור אחד בגוף והשתלה של אותו העור באזור אחר בגוף.
האזור התורם ייקבע על ידך ועל ידי הרופא המטפל בהתאם להיקף העור אותו יש להשתיל. לרוב האזור התורם יהיה אזור חבוי ונרחב בגוף, בדרך כלל אזורי הירך או הישבן.
התרומה מבוצעת ע״י הסרה מדוייקת של שכבת עור בעובי התואם את העובי הנדרש לצורך ביצוע ההשתלה. לאחר הסרת העור התורם לרוב מבוצע תהליך של רישות (מלשון ״רשת״) או חירור העור. תהליך זה נועד להגדיל את שטח הפנים של העור שנקצר וכך להסיר שכבה כמה שיותר קטנה מהאזור התורם.

לפני הנחת העור באזור הדורש תרומה מבצעים תהליך של ״הטריה״ (מלשון ״טרי״). תהליך זה נועד לנקות ולחשוף את שכבות העור באזור הדורש תרומה וע״י כך להביא למצב שהאזור שדורש תרומה יקלוט את העור החדש בצורה מיטבית.
את העור החדש מקבעים לאזור התורם בעזרת סיכות או בעזרת תפרים.

תהליך ה״הטריה״ בהשתלת עור

תהליך זה משמעותי וחשוב מאוד בעת ניתוח השתלת עור. כדי שעור ימשיך להיות ״חי״ וטרי ולא יהפוך לעור יבש ולא חיוני, יש צורך שתגיע אליו זרימת דם מיטבית הנושאת את כל חומרי ההזנה השונים. תהליך ההטריה הוא תהליך שבו חושפים את שכבות העור באזור המושתל עד שמגיעים למצב שבו מגיעים לשכבת עור החשופה לזרימת הדם. את העור החדש, שנקצר, משתילים על שכבה זו וכך מבטיחים שהוא ימשיך לקבל זרימת דם, יתאחה באופן מיטבי ויפיק את התוצאה הטובה ביותר.

סוגי שתלי עור

כאשר מבצעים ניתוח השתלת עור ישנה אבחנה בין סוג השתל הנדרש. ככלל ניתן לומר שישנם שלושה סוגים של שתלי עור הנבדלים זה מזה ע״י עוביים וסוגם:

  1. שתל עור בעובי דק/חלקי – שתל זה מיועד כדי לטפל בכוויות ובפצעים שטחיים אשר אינם חדרו לעומק שכבת העור. עובי שתל עור זה מכיל את האפידרמיס (השכבה העליונה ביותר) וחלק מהדרמיס (השכבה האמצעית). 
  2. שתל עור בעובי מלא – שתל המיועד לטיפול בכוויות ובפצעים עמוקים שהסירו את כל שכבות העור. במקרים כאלו ישנו צורך להשתיל עור המכיל את שלושת שכבות העור ומדובר בהסרה מורכבת יותר של השתל אשר עלולה להשאיר צלקות באזור התורם.
  3. שתל עור מורכב – זהו שתל עור הכולל רקמות גוף נוספות מלבד רקמת העור, בדרך כלל סחוס או רקמות אחרות הצמודות לעור. עיקר התרומות של עור זה מבוצעות מהאזניים והן מיועדות לטפל בפגעים באזור האף.
השתלת עור
ניתוח השתלת עור אחרי כוויה או פגיעה מסיבית בעור

מאיפה לוקחים שתלי עור

המקום העדיף ביותר לקחת ממנו שתלי עור הוא מאותו האדם. ככל שהרכב העור קרוב יותר להרכבו של העור של האדם בוא העור מושתל כך הקליטה והאיחוי יהיו טובים יותר, וכן, כך המראה לאחר ההשתלה יהיה טוב יותר. 

אך ישנן אופציות נוספות לקצירת עור מאזורים נוספים. ניתן לבצע השתלת עור גם מאדם אחר וכן ניתן לבצע השתלות עור מבעלי חיים.
בנוסף, קיימים היום פיתוחים מתקדמים בתחום השתלות העור וניתן לבצע השתלת של עור סינטטי, עור אשר פותח וייוצר במעבדה ע״י סיבים של קולגן ותאית. 

אחרי ניתוח להשתלת עור

המנוחה היא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לאחר השתלת עור. מיד לאחר הניתוח תועברו לחדר התאוששות ולא תורשו לקום מהמיטה, עם עדיפות לא לזוז בכלל.

אחות תנטר את כל מדדי הגוף שלכם ותיאלצו להיות בצום מלא תוך הזנה ורידית. מתן שתן יתבצע ע״י מתן ספונטני במיטה או ע״י החדרת קטטר.
כדי שהשתל יתקבע ויתאחה במקומו החדש יש צורך לשמור על כמות תזוזה מינימלית. הקחצה יום למחרת תבוצע במיטתכם ותישארו חבושים.

אחת ליום ייפתחו את החבישות כדי לראות את איכות ההחלמה של האזור המושתל ובמידה ויתפתח זיהום, תבוצע חבישה באמצעות תחבושות אנטיביוטיות.
באזור התורם לא תיפתח החבישה בכלל למשך 10-14 יום במהלכם העור יתאחה ויחלים.

להצעת מחיר ללא התחייבות
נושאים נוספים שעשויים לעניין אותך
עיצוב סנטר

עיצוב סנטר הסנטר הוא איבר שלא מקבל הרבה תשומת לב, אך הוא משפיע משמעותית על צורת הפנים. עיצוב סנטר בשתל, או לחלופין הקטנת הסנטר, הן פרוצדורות אסתטיות שמשנות את מראה

לקריאה מפורטת »
העלמת ורידים ונימים

העלמת ורידים ונימים מהפנים והרגליים ורידים ונימים מופיעים ברגליים ובפנים אך לא רק. נימים בפנים וברגליים מופיעים עקב בעיה במסתמים המשנה את זרימת הדם. במאמר שכתבנו תוכלו להבין את התופעה,

לקריאה מפורטת »
הרמת עפעפיים

ניתוח הרמת עפעפיים עפעפיים נפולות משפיעות על מראה הפנים, אך גם על הראייה ועל איכות החיים. הרמת עפעפיים מסירה עור עודף, מותחת את העפעף וכך משפיעה על המראה ועל הראייה.

לקריאה מפורטת »
הקטנת שפתי הפות

הקטנת שפתי הפות – לביופלסטי לביופלסטי, הקטנת שפתי הפות, הוא ניתוח אסתטי שמשפר משמעותית את מראה הפות. זה טיפול פשוט שגורם לפות לשוב ולהראות אסתטי ונקי, אינו דורש החלמה ארוכה

לקריאה מפורטת »
מתיחת סנטר

מתיחת סנטר והעלמת סנטר כפול במקומות מסויימים בגוף מצטבר ״שומן עיקש״, שומן שלא יורד גם עקב פעילות גופנית או דיאטה, אלא רק בעזרת שאיבה או המסת שומן. הסנטר הוא אחד

לקריאה מפורטת »
הגדלת חזה בשומן עצמי

הגדלת חזה בשומן עצמי הגדלת חזה בשומן עצמי הוא טיפול חדשני להגדלת החזה ללא צורך בחיתוך השד, החדרת שתל, תפירה וצלקות. מדובר בהזרקה של שומן לחזה שמקורו בגופה של המטופלת

לקריאה מפורטת »
מאמרים נוספים מהבלוג שלנו
תיקון צלקות
תיקון צלקות

אנו נוטים לחשוב שרקמה צלקתית מופיעה רק בשכבות העור העליונות, אלו שניתן לראות, אך האמת היא שרקמה צלקתית מופיעה בכל רקמות הגוף לאחר שקרתה טראומה

להמשך קריאה »
החלמה מניתוח אף
החלמה מניתוח אף

ניתוח אף הוא בין הטיפולים האסתטיים הנפוצים בארץ ובעולם. ניתוח אף הוא בין הניתוחים שמביאים לשינוי דרמטי במראה הפנים של המטופלת או המטופל שעוברים אותו.האף

להמשך קריאה »
הזרקת שומן עצמי
הזרקת שומן

הזרקת שומן היא טכניקה יחסית ותיקה בתחום המילויים, אך כיום שומעים עליה יותר ויותר.הזרקת השומן מתבצעת ע״י שומן עצמי של המטופל או המטופלת והיא הדיבור

להמשך קריאה »
מתיחת בטן בטורקיה
מתיחת בטן בטורקיה

ניתוח מתיחת בטן הוא בין הניתוחים שצוברים פופולריות בישראל בשנים האחרונות. הסיבה לפופולריות הרבה שלו נעוצה בתוצאה המפתיעה שהוא מביא עמו. בניתוח אחד ניתן להגיע

להמשך קריאה »
שתפו עם אחרים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email