הרדמה כללית לקראת ניתוח אסתטי

הנושאים במאמר

כל ניתוח אסתטי ידרוש הרדמה כלשהי, מקומית או כללית. ישנם טיפולים שלא ידרשו הרדמה כמו הזרקות מילויים למיניהן, אך לא חריג שבמהלך טיפולים אלו תימרח משחת אלחוש.

תפקיד חומרי ההרדמה ומשחות האלחוש הוא לטשטש את התחושה באזור מסויים בגוף, או בכל הגוף, כדי למנוע תחושה של כאב במהלל הטיפול.

ניתוחים אסתטיים ידרשו הרדמה מקומית או הרדמה כללית בהתאם לסוג הטיפול ולהחלטת הרופא המנתח.

לפני שניגשים לניתוח אסתטי חשוב להבין מהי ההרדמה, כיצד להתכונן אליה ולמה לצפות לאחר ההתעוררות.

הרדמה כללית

הרדמה כללית, הנקראת גם הרדמה מלאה היא תהליך בו רופא מרדים מחדיר למחזור הדם שלכם חומר הגורם לאיבוד הכרה זמני ומבוקר.

אמנם החומרים נקראים חומרי ״הרדמה״ והרבה פעמים אנו מתייחסים אליהם כאל חומרים הגורמים לנו לישון, אך למעשה אלו חומרים שניתנים בכמות ובצורה מבוקרת הגורמים לנו לאבד את ההכרה, ועדיין להמשיך לתפקד מבחינת תפקודי חיים קריטיים.
חומרי הרדמה כללית ניתנים בהזרקה לוריד או בשאיפה של גז נדיף וכך מאפשרים לבצע את הטיפול בצורה מיטבית בלי שהמטופלת או המטופל יחושו בדבר.

במהלך ההרדמה חלק מהשרירים, כמו הריאות, משותקים ולא מסוגלים לפעול באופן עצמאי ולכן יש צורך להנשים את המטופל/ת, לנטר את המצב הגופני ולפקח על המדדים החיוניים כמו דופק, לחץ דם, כמות החמצן בדם ועוד.

הרדמה כללית לקראת ניתוח אסתטי
הרדמה בשאיפה

חומרי ההרדמה

חומרי ההרדמה העיקריים המשמשים במהלך ניתוח אסתטי הם קטמין, וליום, פטנטניל ותחמוצות חנקן. כאמור, חומרים אלו ניתנים בהזרקה או בשאיפה ולעיתים יבחר הרופא המרדים לבצע פעולה משולבת – הזרקה ושאיפה של גז נדיף.

חומרי ההרדמה מוחדרים למחזור הדם במשך כל הניתוח וכך ניתן לבקר על זמן ההרדמה ועל עומק ההרדמה. עיקרי חומרי ההרדמה משפיעים לזמן של בין 10 דקות ועד שעתיים, אך עומק ההשפעה משתנהף לכן עולה הצורך לתת את חומרי ההרדמה למשך כל הניתוח וכך לדאוג שיהיה רצף במהלך ההרדמה ושלא יעלה סיכון שהמטופל/ת תתעורר במהלך הניתוח.

הכנה לקראת הרדמה כללית

ההכנה להרדמה כללית חשובה מאוד ותשפיע על אופן ההרדמה ועל מהלך ההתאוששות והתחושות שאחרי. פעמים רבות תתקיים פגישת היכרות עם הרופא המרדים במהלכה הוא ישאל שאלות ויבקש תוצאות בדיקות מסויימות בעזרתן הוא יוכל להחליט באילו חומרי הרדמה להשתמש ובאיזה אופן להחדיר אותן למחזור הדם.

תקבלו הנחיות כתובות לקראת ביצוע הצום שלפני הניתוח כאשר לרוב יש צורך להגיע בצום מלא של 8-12 שעות לפני, ולפחות 36 שעות לפני הניתוח אין לעשן בכלל.
לפני ביצוע הניתוח יש צורך לדווח על תרופות שאת/ה נוטל/ת, על בעיות פיזיות אם קיימות ובמיוחד על בעיות נשימה וקצב לב.
בנוסף מומלץ לשאול שאלות ולקבל את כל המידע על ההרדמה כדי שתוכלו להגיע לניתוח ברוגע וללא חשש כלשהו.

*ההנחיות שניתנו כאן הן הנחיות כלליות ובכל כניסה לתהליך כירורגי או רפואי כלשהו יש לעקוב אחרי הנחיות הרופא המרדים והרופא המטפל בלבד.

התעוררות מההרדמה

ההתעוררות מההרדמה מתבצעת ע״י הפסקת חומרי האלחוש. לרוב לא מזריקים למטופלת חומר סותר שגורם להתעוררות, אלא פשוט מפסיקים את הזרמת חומרי ההרדמה למחזור הדם ונותנים לגוף להתעורר מעצמו כאשר כמות החומר בדם הולכת ויורדת. לאחר הרדמה ארוכת זמן צפוי תהליך התאוששת ארוך יותר מאחר וקיימת בגוף כמות גדולה יותר של חומרי הרדמה.

תופעות לוואי לאחר הרדמה מלאה

כאשר ההרדמה מתחילה להתפוגג כך חוזרות לגוף התחושות השונות, ובעיקר תחושת הכאב. עם התפוגות ההרדמה תתחילי לחוש את הכאב מהניתוח, מהחתך ומהתפרים וכן תחושות נוספות בהתאם לסוג הניתוח (לדוגמא תחושת מתיחה של העור לאחר מתיחת בטן/פנים/ירכיים וכו׳). לאחר ההתאוששות מההרדמה הרופאים יחליטו לכמה זמן להעביר אותך לחדר התאוששות והאם ניתן לשחרר אותך לביתך.
תופעות הלוואי העיקריות לאחר הרדמה מלאה מתרחשות בדרך כלל למשך 24 שעות, אך אין זה חריג שמטופלות לא יחוו אף תופעת לוואי.
בין תופעות הלוואי ניתן למנות – בחילות, הקאות, סחרחורות, טשטוש, כאבי גרון, כאבי שרירים ובמקרים נדירים מאוד גם הפרעות בקצב הלב ובקצב הנשימה וכן במערכת השתן.
תופעות הלוואי מתרחשות כל זמן שחומרי ההרדמה עדיין נמצאים במחזור הדם וחשוב לזכור לאחר הניתוח שלגוף לוקח זמן לפרק את החומרים הללו ולהיפטר מהם.

תפקיד הרופא המרדים

כפי שרובנו יודעות, רופא מרדים הוא מקצוע בתחום הרפואה. כמו שיש רופא פלסטי, יש גם רופא מרדים. בעת ביצוע ניתוח בהרדמה מלאה למעשה נמצאים שני רופאים (לפחות) בחדר – אחד הוא הרופא המטפל, המנתח האסתטי, והשני הוא הרופא המרדים. מקצועיותו של הרופא המרדים היא להחליט באילו חומרים תבוצע ההרדמה, באיזה אופן ומה כמות החומרים שיוחדרו למחזור הדם של המטופל/ת. נושא זה רגיש מאוד ודורש מיומנות מאחר ומעט מדי חומר הרדמה עלול להוביל למצב בו המטופלת תחוש את ההליך, בעוד יותר מדי חומר הרדמה עלול להוביל לפגיעות גופניות ועד חוסר התעוררות.

מאחר וחומרי ההרדמה מוחדרים למחזור הדם כל זמן הניתוח, הרופא המרדים נמצא בחדר בכל זמן הניתוח. תפקידו הוא לנטר את סימני החיים שלך כמו דופק, לחץ דם, נשימה וכו׳, וכן לוודא ששרירייך רפויים ושאין קפיצות בלחץ הדם העלולות להצביע על כך שהמטופלת מחוסרת הכרה, אך חשה בפעולות הרופא המנתח.

תפקידו של הרופא המרדים חשוב גם מפני שהוא מאפשר לרופא המנתח להתעסק בנושא אחד, וזה הניתוח שלך. הרופא המרדים דואג שהמדדים שלך תקינים בעוד הרופא המנתח דואג לבצע את ההליך הכירורגי באופן מקצועי ונקי ובצורה הטובה ביותר.

להצעת מחיר ללא התחייבות
נושאים נוספים שעשויים לעניין אותך
ניתוח שאיבת שומן

שאיבת שומן שאיבת שומן הוא טיפול ותיק המביא תוצאות מתאימות. ניתן להיפטר מעד 5 ליטרים של שומן(!) בכל שאיבה ולהצר משמעותית את היקף הבטן, הירכיים, הגב ואזורים נוספים. כתבנו את

לקריאה מפורטת »
הרמת עפעפיים

ניתוח הרמת עפעפיים עפעפיים נפולות משפיעות על מראה הפנים, אך גם על הראייה ועל איכות החיים. הרמת עפעפיים מסירה עור עודף, מותחת את העפעף וכך משפיעה על המראה ועל הראייה.

לקריאה מפורטת »
מתיחת סנטר

מתיחת סנטר והעלמת סנטר כפול במקומות מסויימים בגוף מצטבר ״שומן עיקש״, שומן שלא יורד גם עקב פעילות גופנית או דיאטה, אלא רק בעזרת שאיבה או המסת שומן. הסנטר הוא אחד

לקריאה מפורטת »
פילינג עמוק והצערת פנים

פילינג להצערת הפנים לא הרבה מכירים את התוצאות המדהימות שפילינג יכול לספק. פילינג כימי או פילינג עמוק הוא פרוצדורה רפואית שמביאה להצערת פנים, העלמה של כתמי גיל, קמטים ואפילו צלקות.

לקריאה מפורטת »
מתיחת גוף

מתיחת גוף – באדי ליפט מתיחת גוף הוא שילוב של כמה טיפולים שאחריהם כל הגוף מתוח, צר וללא עודפי עור או שומן. ניתוח מתיחת גוף הוא הטיפול המקיף ביותר שאפשר

לקריאה מפורטת »
מאמרים נוספים מהבלוג שלנו
הזרקת שומן עצמי
הזרקת שומן

הזרקת שומן היא טכניקה יחסית ותיקה בתחום המילויים, אך כיום שומעים עליה יותר ויותר.הזרקת השומן מתבצעת ע״י שומן עצמי של המטופל או המטופלת והיא הדיבור

להמשך קריאה »
החלמה מהגדלת חזה
החלמה מהגדלת חזה

ניתוח להגדלת החזה הוא אחד הניתוחים הפופולריים בארץ ובעולם. מדובר באחד הניתוחים האסתטיים הראשונים שבוצעו, כאשר הגדלת החזה הראשונה בוצעה בשנת 1890(!). מאחר והחזה הוא

להמשך קריאה »
צלקות לאחר ניתוח אסתטי
צלקות לאחר ניתוח אסתטי

אחת השאלות הנפוצות שמטופלים ומטופלות שואלים לפני ניתוח אסתטי היא מה לגבי הצלקות? האם נשארות צלקות לאחר ניתוח אסתטי? והאם יראו אותן? נושא הצלקות הוא

להמשך קריאה »
הגדלת חזה טבעית
הגדלת חזה טבעית

גודל ומראה החזה מעסיק נשים רבות. הדימוי העצמי מעסיק אותנו בסיטואציות רבות ואנו עובדות קשה מאוד כדי להיות מרוצות מהמראה שלנו. החזה הוא חלק אינטגרלי

להמשך קריאה »
השתלת עור
ניתוח השתלת עור

מקרים רבים לאחר תאונות או מקרי כווייה עולה הצורך לבצע ניתוח השתלת עור. השתלת עור הוא ניתוח אסתטי ורפואי הבא לשחזר את העור במקום אחד

להמשך קריאה »
החלמה מניתוח אף
החלמה מניתוח אף

ניתוח אף הוא בין הטיפולים האסתטיים הנפוצים בארץ ובעולם. ניתוח אף הוא בין הניתוחים שמביאים לשינוי דרמטי במראה הפנים של המטופלת או המטופל שעוברים אותו.האף

להמשך קריאה »
שחזור קרום בתולין
שחזור קרום בתולין

קרום הבתולין הוא קרום בעל משמעויות תרבותיות וחברתיות, אך מבחינה אנטומית או תפקודית, למעשה אין לו משמעות כלל.לאחר קיום יחסי מין לראשונה, ולעיתים מסיבות אחרות

להמשך קריאה »
שתפו עם אחרים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email