תיקון צלקות

הנושאים במאמר

אנו נוטים לחשוב שרקמה צלקתית מופיעה רק בשכבות העור העליונות, אלו שניתן לראות, אך האמת היא שרקמה צלקתית מופיעה בכל רקמות הגוף לאחר שקרתה טראומה ברקמה והגוף נאלץ לבצע שחזור של הרקמה.
צלקות מופיעות גם בעצמות ובשרירים ובצילומים שונים ניתן לראות את הצלקות גם ברקמות פנימיות. שריר הלב לדוגמא עלול להצטלק לאחר דום לב. פרט לעצמות, כל רקמה צלקתית תהיה ברמת תפקוד נמוכה יחסית לרקמה המקורית שהצטלקה. בעצמות המצב הוא שונה ורקמה צלקתית למעשה מביאה לחיזוק ודחיסות של העצם.
כמעט כל פגיעה בעור מובילה להיווצרות של צלקת. ככל שהפגיעה עמוקה יותר, כך עולים הסיכויים להיווצרותה של צלקת וכן לרמת הנראות שלה על העור.
ניתן להגדיר צלקת בעור ככל פגיעה שמגיעה לשכבת הדרמיס העמוקה. רוב צלקות העור הן שטחיות ולכן כמעט ולא ניתן לראות אותן.
לאחר פגיעה בעור כמו חתך לדוגמא, הגוף מניח סיבי קולגן בכמות רבה ולכן רקמת הצלקת תהיה שונה בהרכבה, במרקם, במראה ובמגע מרקמת העור המקורית.

סוגי צלקות

  • צלקת נורמלית – זוהי צלקת שהתאחתה באופן מיטבי ביותר, והיא כמעט ואינה נראית או מורגשת בעור. צלקת נורמלית היא המצב האידיאלי של איחוי העור לאחר חתך או פגיעה.
  • צלקת אטרופית – זוהי צלקת בעלת מראה שקוע והיא אופיינית לצלקות אקנה. צלקת זו נוצרת לאחר פגיעה בסיבי הקולגן או השריר. צלקת זו מאופיינת ברקמת עור דקה והיא חלשה יותר ביחס לרקמות סביבה.
  • צלקת היפרטרופית – צלקת הבולטת מעל שכבת העור שסביבה. מאופיינת לרוב באדמומיות ובתחושה מעט קשה מסביבתה. צלקת זו מוגבלת לגבולות הפצע/החתך המקורי ואינה חורגת מגבולות אלו.
  • צלקת קלואידית – נוצרת מאחר והגוף ממשיך לייצר סיבי קולגן באזור ולכן גבולות הצלקת חורגים מגבולות החתך/הפגע המקורי. ניתן להתייחס לצלקת זו כאל גידול שכן הגוף מייצר יותר תאים ממה שהוא צריך לייצר.
  • צלקת מכווצת – אופיינית לצלקות כוויה. מאופיינת בהידוק והתכווצות של העור. צלקת זו עלולה להביא לירידה בתפקוד של איברי מסויימים מאחר ואם היא נמצאת באזורי מפרקים היא עלולה להגביל את התנועה ואת טווח התנועה ולעיתים צלקות כאלו מגרדות או כואבות.

מה מאפיין את הצלקת

לאחר קביעת סוג הצלקת ניתן לאפיין אותה לפי האורך, הרוחב והגובה שלה.
אורך הצלקת משפיע על מידת הנראות שלה, אך לרוב אינו משפיע על איכות הצלקת או על איכות הרקמה שהתאחתה.
הרוחב, לעומת זאת, משפיע על איכות הרקמה ואיכות הצלקת. צלקת רחבה תהיה בולטת יותר ולעיתים היא תוצאה של איחוי לא מיטבי באזור בעל תנועה (שגרם לפתיחה ואיחוי חוזרים של החתך/פצע). לחלופין, צלקת רחבה תופיע לאחר תפירה לא טובה של חתך.
גובה הצלקת משמעותי מאוד שכן הוא משפיע על איכות הצלקת והרקמה. צלקת גבוהה שחורגת מגבולות העור לאוב תהיה אדומה מסביבתה בשל הימצאות מוגברת של כלי דם, וכן היא עלולה להיות מגרדת או כואבת.

הטיפולים לתיקון צלקת

תיקון של צלקת לא יביא להיעלמות מוחלטת שלה. כאמור, כל פגיעה בעור, בעיקר פגיעות עמוקות, יביאו להיווצרות צלקת. ההבדל הוא מידת הנראות שלה. התיקון המיטבי של צלקת הוא להביא אותה למצב בו היא כמעט ואינה נראית והיא נטמעת כמעט לחלוטין בעור שסביבה.

  • תכשירים להעלמת צלקות – ג׳לים, קרמים ומשחות בהרכבים שונים עשויים להביא להפחתה של הצלקת ולאיחוי טוב יותר שלה, גם שנים לאחר היווצרות הצלקת. תכשירים אלו לרוב מכילים סיליקון או סטרואידים העוזרים לאיחוי של הרקמה.
  • הזרקות – הזרקה של סטרואידים לאזור הצלקת עשויה לחולל שינוי דרמטי באיכות הרקמה הצלקתית. הסטרואידים למעשה פוגעים בתהליך בניית הקולגן באזור הצלקת ובכך מפחיתים את התפתחות הרקמה הצלקתית. הסטרואידים יביאו להתרככות העור והרקמה הצלקתית וכן יגרמו לנסיגה של רקמת הצלקת.
    ניתן לבצע שימוש בהזרקות לצורך הרמה ומילוי של צלקות אטרופיות. במקרים אלו יבוצע שימוש בחומצה היאלורונית או בשומן עצמי, אך לעיתים יש צורך לחזור על הטיפול כדי להגיע לתוצאה מיטבית.
  • קריותרפיה, טיפול בהקפאה – ניתן להקפיא את הצלקת באמצעות שימוש בחנקן נוזלי. ההקפאה אינה פוגעת ברקמות שסביב הצלקת, אך מביאה לכיווץ הרקמה הצלקתית ומתאימה בעיקר לצלקות קלואידיות. במקרים מסויימים ניתן אף להזריק חנקן נוזלי לעומק הצלקת ולהשפיע על המראה מבפנים.
  • חבישת לחץ – לצלקות היפרטרופיות ניתן לבצע חבישת לחץ שתפקידה להשיב את הצלקת למקומה ולא לתת לה להתרומם מעל שכבת העור. חבישת הלחץ עשויה להיות גם למספר שבועות והיא הכי יעילה מיד לאחר איחוי הצלקת.

הסרה כירורגית – בתהליך זה מבצעים הסרה של הצלקת, ובמקומה מבצעים הליך של השתלת עור מאזור אחר בגוף, לרוב הישבן. הסרה כירורגית של רקמה צלקתית אופיינית בעיקר לצלקות מכוויות, אך אינה ייחודית רק לסוג צלקות אלו.
בהליך כירורגי ניתן גם לבצע שחרור של הצלקת. הכוונה היא שצלקת מכווצת ניתנת לשחרור ע״י טכניקת חיתוך שלמעשה מביאה להגדלה והרחבה של רקמת העור המכווצת וכך משחררת את הצלקת.

תיקון צלקות בלייזר

הלייזר יכול לחדור לעומקים שונים בעור ולעודד ייצור של רקמות עור חדשות ובריאות. לא אחת הלייזר משמש בביצוע פילינג בעומקים שונים המסירים שכבות עור ומעודדים היווצרות של שכבות עור חדשות. זהו נושא בפני עצמו שכן ישנם מספר מכשירים שתורמים לשיפור הרקמה הצלקתית:

  • לייזר Fractional Non Ablative – זהו לייזר שמשפר את מרקם הצלקת ומשקם את העור. השימוש בלייזר זה נפו. לשיפור צלקות אקנה וסימני מתיחה.
  • לייזר PDL –  תורם להפחתת אדמומיות העור ע״י צמצום כלי הדם ברקמה הצלקתית. הPDL מתאים עבור רוב הצלקות, והשימוש בו ויתרונותיו הוכח מחקרית, כמו גם תופעות הלוואי המופחתות.
  • לייזר CO2 – משמש לשיוף הצלקת ולהסרה מדורגת של רקמות צלקתיות. ברקמת עור לא תקינה שהתאחתה לאחר טראומה בעור, השימוש בלייזר זה מעודד היווצרות תקינה של קולגן ומביא את העור המצולק למראה של עור תקין.

הזמן הקריטי לתיקון צלקת

ככל שטיפול לתיקון צלקת מבוצע מוקדם יותר, כך התוצאות תהיינה טובות יותר. כשמדובר בהצטלקות כתוצאה מניתוח, ככל שנקדים לטפל בצלקת כך היא תהיה בריאה וקרובה יותר למראה העור שסביבה. ככל שיעבור זמן מהיווצרות הצלקת כך יהיה קשה יותר לטפל בה ולהעלים אותה. זה לא אומר שצלקות בנות כמה שנים אינן ניתנות לתיקון, אלא שהן ידרשו טיפול עמוק ומסיבי יותר.

צלקות לאחר ניתוח פלסטי

לאחר ניתוחים אסתטיים נוצרת צלקת, שכן העור עבר טראומה של חיתוך ותפירה. ככל שאיכות התפרים טובה יותר כך איכות הצלקת תהיה טובה יותר. בנוסף, בעת ביצוע תפרים חשוב לבצע תפרים שאינם לוחצים יתר על המידה כדי לא לגרום לצלקת מוגזמת. מיומנות הרופא בעת תפירת החתך חשובה מאוד, וככל שהוא מנוסה יותר, כך עולים הסיכויים לסיים את הטיפול האסתטי כמעט ללא צלקות.
גורם נוסף שמשפיע על איכות הצלקת הוא איכות הדם. אחד מתפקידי הדם הוא לאחות ולרפא חתכים ופגעים בעור וברקמות הגוף השונות, וככל שאיכות הדם גבוהה כך האיחוי יהיה טוב יותר וקצר יותר. ישנה חשיבות גבוהה מאוד להפסקת עישון לפני ואחרי ביצוע הליך כירורגי, בעיקר לתקופה של בין שלושה לארבעה שבועות לפני ההליך, וכן לתקופה זהה לאחר ביצוע ההליך הכירורגי.

תיקון צלקות
תיקון צלקות

מחירים לתיקון צלקות

המחירים לתיקון צלקות משתנים כתלות בטיפול הנבחר. קרמים ותכשירים שונים עולים בין 100 ש״ח לכמה מאות שקלים, בעוד טיפולים בלייזר או טיפול כירורגי להסרת צלקת עשויים לעלות בין 2,500 ש״ח ל 5,000 ש״ח.

להצעת מחיר ללא התחייבות
נושאים נוספים שעשויים לעניין אותך
טיפול בהזעת יתר

טיפול בהזעת יתר הזעת יתר היא אינה גזירת גורל. גברים ונשים שסובלים וסובלות מהתופעה בוודאי ישמחו לדעת שיש לא פחות מ-8 דרכים לטפל בהזעת יתר.חקרנו את השיטות השונות וכתבנו מאמר

לקריאה מפורטת »
פילינג והבהרת כתמי עור

העלמת כתמי עור ישנם קרמים ותכשירים רבים המתיימרים להסיר פיגמנטציה או כתמי עור, אך הם לא מגיעים לתוצאה של הדבר האמיתי. כאשר מבצעים טיפול הסרת כתמי עור ניתן להגיע לשכבות

לקריאה מפורטת »
הגדלת חזה בשומן עצמי

הגדלת חזה בשומן עצמי הגדלת חזה בשומן עצמי הוא טיפול חדשני להגדלת החזה ללא צורך בחיתוך השד, החדרת שתל, תפירה וצלקות. מדובר בהזרקה של שומן לחזה שמקורו בגופה של המטופלת

לקריאה מפורטת »
מתיחת ירכיים

מתיחת ירכיים מתיחת ירכיים הוא טיפול שמחזיר את המראה היפה, המתוח והצר לירכיים ולוקח את הרגליים עשורים אחורה. לעיתים מפתיע לגלות שגם ירכיים גדולות בעלות עודפי עור ושומן יכולות להפוך

לקריאה מפורטת »
ניתוח מתיחת בטן

מתיחת בטן מתיחת בטן הולכת וצוברת פופולריות בארץ וזה רק בגלל התוצאות המעולות של הטיפול הזה. לא תאמיני שבטן אחרי לידות, השמנה והרזייה יכולה להיות כלכך מתוחה, יפה ושרירית. כתבנו

לקריאה מפורטת »
מאמרים נוספים מהבלוג שלנו
העלמת צלקות אקנה
תיקון צלקות אקנה

אקנה, פצעי בגרות, נפוצים בעיקר בגילאי העשרה, אך לא רק. האקנה היא דלקת של בלוטות החלב וזקיקי השערה ומופיעה בעיקר בפנים, אך יכולה להופיע גם

להמשך קריאה »
סבסוד ניתוחים אסתטיים
סבסוד ניתוחים אסתטיים

תחום הניתוחים והטיפולים האסתטיים התרחב מאוד בשנים האחרונות בעולם בכלל ובישראל בפרט. התרחבות התחום באה לידי ביטוי במספר מישורים, החל מסוגי הטיפולים שניתן לבצע, השיטות

להמשך קריאה »
ההיסטוריה של הגדלת חזה
ההסטוריה של הגדלת חזה

ניתוח הגדלת חזה הוא אחד הטיפולים האסתטיים המבוקשים ביותר.החזה הנשי נחשב כאחד מסממני הנשיות בתרבות המערבית והוא תופס תשומת לב רבה. חזה מלא וזקוף נחשב

להמשך קריאה »
החלמה מהגדלת חזה
החלמה מהגדלת חזה

ניתוח להגדלת החזה הוא אחד הניתוחים הפופולריים בארץ ובעולם. מדובר באחד הניתוחים האסתטיים הראשונים שבוצעו, כאשר הגדלת החזה הראשונה בוצעה בשנת 1890(!). מאחר והחזה הוא

להמשך קריאה »
החלמה מפילינג עמוק
החלמה מפילינג עמוק

פילינג עמוק לפנים הוא אחד הטיפולים, ואולי היחיד, שמצליח להצעיר ולהבריא את עור הפנים באופן כלכך משמעותי. במהלך פילינג עמוק מוסרות השכבות החיצוניות של העור

להמשך קריאה »
שתפו עם אחרים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email